Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

mandag 1. juni 2015

Sitronkake i langpanne

Her kommer oppskrift på en myk, frisk og saftig sitronkake i langpanne. Oppskriften fant jeg på detsøteliv.no.
 
6 egg
6 dl sukker
250 g smør
1 dl melk
11 dl hvetemel
4 ts bakepulver
2 dl sitronsaft (jeg brukte ferdig presset sitronsaft på flaske)
 
Glasur:
6 dl melis
ca 4 ss sitronsaft (jeg måtte bruke mye mer enn 4 ss som det egentlig står i oppskriften, tror jeg brukte ca 10 ss)
 
Pisk egg og sukker til eggedosis. Ha eggedosisen over i en stor bakebolle. Smelt smøret. Bland melken i smøret. Sikt sammen det tørre. Ha det tørre i eggedosisen vekselsvis med smørmelken. Bland til slutt i sitronsaften. Rør til deigen er jevn og klumpfri.
Ha deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca 30x40 cm). Stek kaken midt i ovnen ved 200°C i 25-30 min. Avkjøl kaken i formen. Hvelv kaken forsiktig ut av formen og fjern bakepapiret.
Rør sammen melisglasuren og smør glasuren over den kalde kaken. La kaken stå til glasuren har stivnet. Del kaken i passe store firkanter.

Kaka egner seg godt for frysing. Kan fryses ned ferdig oppskjært med glasuren på, så tiner den raskt.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar