Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

søndag 5. februar 2012

Sjørøverskute trinn for trinn


Sjørøverskute-kake slår alltid an hos unge gutter. Denne gang var det en gutt som fylte 6 år som jeg fikk i oppdrag å bake til. Legger her ut beskrivelse av hvordan denne kaka lages trinn for trinn, så er det bare å prøve seg.

Til kaka trenger du
- en langpannekake, gjerne sjokoladekake
- sjokoladesmørkrem
- godteri til pynt
- gele til hav
- hjemmelagde seil i papir


Til denne skuta er det viktig at du bruker en langpannekake med litt høyde på for å få et fint resultat. Er selve kaka for flat, vil skuta få liten høyde, og dermed ikke se så bra ut. Skjær opp kaka som vist på bildet.


Legg kaka sammen med litt smørkrem mellom lagene som vist her. Merk at det er skjært bort en del på midten av det øverste laget. Skjær skuta litt på skrå innover mot bunnen for å få en finere fasong. Lurt å stikke litt matpapir under kaka så fatet dekkes for å unngå smørkremsøl på fatet.


Dekk så hele kaka med et tynt lag med smørkrem. Jeg har her dratt over med en dekorplate for å få litt striper i kremen, men det er absolutt ikke nødvendig om du ikke har det.


Pynt så med ønsket godteri. Jeg har brukt Melkerull og Heksehyl som skal se ut som kanoner, Oreokjeks som ror, maiskuler overtrukket med sjokolade som kanonkuler, sjokoladeblonder som gjerde, lakrisruller på sidene, litt gullpenger og noen hjemmelagde seil i papir. De er skrevet ut på vanlig papir, brent litt i kantene og tredd på en grillpinne.


Legg stivnet gele på fatet rundt kaka, så ser det ut som hav. Jeg brukte her 3 pakker grønn gele med litt blå konditorfarge oppi. Litt krokodille-snop passer fint oppå geleen.

5 kommentarer:

  1. Flott kake. Ser skikkelig kul ut. Skal lage en slik kake denne uken til en gutt som blir 3 år. Tror jeg "stjeler" litt ideer herfra, som seilene dine :-)

    SvarSlett
  2. Made my day! Jeg har bekymret meg for -åringens kakeønske i mange dager nå, fordi jeg er slettes ingen habil baker. Men DENNE må jeg jo få til :-) Tusen takk for bra beskrivelse.
    -Nordica-

    SvarSlett
  3. Tusen takk for kjempefint innlegg, jeg har en på straks 5 som har bestilt sjørøverkake til sin bursdag, så jeg ser jeg har litt å gjøre.. hehe.. Men denne forklaringen tror jeg at jeg skal fikse :)

    SvarSlett
  4. Hei. Lenge siden du delte dette, men skal teste denne til 1åringen på mandag.

    SvarSlett