Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 16. juni 2011

Oreokake

Oreokake er en slager til alle anledninger, både hverdag og fest. Legger her inn oppskriften, så er det bare å prøve seg frem. Lages i rund springform (jeg har doblet den på bildet)...













OREO-KAKE

3 pk Oreo-kjeks
100 g smør
2 pk Tine kremost naturell
2 ½ dl melis
3 dl kremfløte
2 ½ ss sukker
1 pose Toro sjokolademousse
3 dl melk til moussen

Knus 2 pk av kjeksen. Smelt smøret. Bland smør og knust kjeks sammen, og trykk ut på fat med kakering til springform rundt. Settes i kjøleskap mens ostemassen lages.

Pisk kremfløten med sukkeret til den er stiv. Pisk sammen ost og melis til en luftig masse. Ha i halvparten av den piskede kremen og bland godt. Bres over den avkjølte bunnen.

Brekk den siste pakken med kjeks i biter og strø over ostemassen. Settes igjen i kjøleskapet for avkjøling mens moussen lages.

Lag sjokolademoussen etter anvisning på pakken. Helles over den stivnede ostemassen. Avkjøles til moussen stivner.

Ha siste halvdel av kremen over til slutt. Settes igjen i kjøleskapet frem til servering. Kan med fordel lages en dag i forveien så den får trekke smak. Pynt gjerne med sjokoladesaus før servering..

15 kommentarer:

  1. Få flott kake Anette, artig å se den i andre fasonger enn rund :-) Har selv investert i kake-ringer i sommer, så nå blir det Oreo i stjerneform også!

    Flott side du har laget deg!

    SvarSlett
  2. Så på hvordan du fikk muffinskakene så runde..Nå skal jeg sannelig kjøpe meg muffinsform- vet du hvor?Klem Inger-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du mener de brettene jeg har til å steke muffins i? Jeg har kjøpt noen på IKEA og noen på Clas Ohlson. På Jernia har de med tilhørende lokk med tanke på transport, den er veldig grei. Ellers så har jo også de fleste nettbutikker som forhandler kakeutstyr også sånne brett. Har også sett de på Biltema, Skeidar, Tilbords, Åhlens...med andre ord så burde det være lett å få tak i ;-)

      Slett
  3. Kaken ser nydelig ut, og smaker sikkert like godt! Skal def. prøve denne oppskriften :D Btw. Likte designet ditt, hvor fikk du det? laget selv? :D

    SvarSlett
  4. Takk:-) Skjønte ikke helt spørsmålet om design... Mener du pyntingen av kaka? Det er isåfall bare sjokoladesaus som er sprøytet på, blir forskjellig hver gang:-)

    SvarSlett
  5. Hei.
    Hvordan fikk du kaken ut av langpannen? :)

    SvarSlett
  6. Kaka er ikke laget i langpanne. Den er laget på fat med kakekant rundt. Sånn som om du kun bruker kanten til ei springform og setter på et fat, bare dette er rektangulær regulerbar kakekant.

    SvarSlett
  7. Utrolig fin kake, den skal jeg lage. Det smarte var nettopp at den er i langpanne form.
    Vet du hvor jeg får kjøpet en sånn rektangulær regulerbar kakekant. Kjempesmart, men jeg fant det ingen steder.....
    Hilsen
    Beate

    SvarSlett
  8. Kakeforma er kjøpt fra USA på nettet, for flere år siden. Husker dessverre ikke hva nettbutikken heter... Hvis du googler "Adjustable Rectangular Cake Ring" får du opp flere nettbutikker som selger slike, også lik den jeg har.

    SvarSlett
  9. Hva er str på denne forma??

    SvarSlett
  10. Denne forma er justerbar i alle kanter, så har ikke noe mål på den. Tok bare så den ble ca det dobbelte av en rund form 24 cm, justerte den slik at den passet på fatet.

    SvarSlett
  11. Hei!
    Den store oreokaken er den laget i vanlig langpanne eller i mindre form med lokk?
    mvh May Ruth

    SvarSlett
  12. Er laget rett på fatet. Har stor regulerbar kakekant som jeg hadde på fatet.

    SvarSlett
  13. Hei, den store oreokaken doblet du alt av denne oppskriften?

    SvarSlett