Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

mandag 1. juni 2015

Gulrotkake med Frost-tema

Er vel neppe noen jentebursdag for tiden uten at det er et innslag av Frost. Her ble det i hvert fall jentefest i helga for husets 6-åring, og på kakemenyen stod Anna og Elsa fra Frost.
 
5,25 dl sukker
6 egg
3 ts natron
1,5 ts vaniljesukker
5,25 dl hvetemel
2,6 dl nøytral olje
8,25 dl revet gulrot

Pisk eggedosis av egg og sukker, og bland deretter resten av ingrediensene i eggedosisen. Ha deigen i bakepapirkledd rund form på 28 cm. Stekes i ca 45 minutter på 180 grader. Sjekk med kakenål om den er ferdig.

Philadelphia-frosting
120 g smør
10-12 dl melis
6 ts vaniljesukker
2 ss melk
200 g Philadelphiaost

 Ingrediensene piskes kraftig med maskin til det får en luftig konsistens. Tilsett mer melis hvis konsistensen er løs. Dekk kaka med et lag glasur. Den er så saftig at det er ikke nødvendig å dele den for å legge glasur inni. Det er viktig at glasuren blir helt jevnt smurt ut, hvis ikke vil store bulker synes under bildet. Bruk gjerne en spatula hvis du har, hvis ikke går det også med baksiden på en stor kniv. Det viktigste er at flaten der bildet skal ligge er jevn. Legg på spiselig bilde, og sprøyt ut rosetter som dekor rundt kanten på kaka. Pyntet med litt blå blomster og sommerfugler til slutt.
 
Spesialutstyr jeg har fått fra kakedilla.no som er brukt til denne kaka:
Utstikkersett til blomster og sommerfugler.
 
Denne kaka kan godt lages en dag i forveien og oppbevares i kjøleskap. Bildet holder seg helt fint når det ligger på ostekremen. Viktig at et sånt bilde ikke kommer i kontakt med kremfløte - da smelter det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar