Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

tirsdag 20. oktober 2015

Vaniljecupcakes med Philadelphia-frosting

Så ble det litt baking igjen... Her er det vaniljecupcakes med Philadelphia-frosting som igjen måtte lages. Oppskriften på cupcakene har jeg lagt ut tidligere, men gjentar de her. Er fra Magnolia Bakery, og min favoritt blant vaniljecupcakene. De blir saftige og myke, og er like gode dagen etter de er laget. Og de blir helt flate på toppen når de er stekt, så er perfekte å ha mye frosting på...

Magnolia Vanilla Cupcake

250 g smør
4 dl sukker
4 egg
2 dl melk (jeg brukte matfløte)
6 dl hvetemel
3 ts bakepulver
1 ts vaniljeekstrakt

Merk at vaniljeekstrakt og vaniljeessens ikke er det samme. Vaniljeessensen du får i norske dagligvarebutikker er så konsentrert at det bare trengs noen dråper. Eventuelt er det jo bare å bruke vaniljesukker.

Pisk smør og sukker til luftig smørkrem. Tilsett ett og ett egg, mens du pisker godt i mellom. Pisk i vaniljeekstrakt/essens. Bland i det tørre og melken vekselsvis i røra. Ha papirformer i muffinsbrett, og fordel røra. Jeg fikk 32 stk denne gangen. Stekes i papirformer i muffinsbrett, 175 grader i ca 15-20 minutter.

Philadelphia-frosting

120 g smør
10-12 dl melis
6 ts vaniljesukker
2 ss melk
200 g Philadelphiaost

Ingrediensene piskes kraftig med maskin til det får en luftig konsistens. Måtte tilsette endel mer melis enn oppskriften denne gangen for å få riktig konsistens. Avhenger veldig av hvor mykt smøret er. Sprøytes på cupcakene med sprøytesett. Har her brukt tip 1B fra Wilton for å legge på frostingen som en rose. Begynn da innerst, hold posen i 90 grader over cupcaken, og gå i runde rundt mens du trykker lett på posen. Enkelt og dekorativt.

11 kommentarer:

  1. Flink Anette, Dette ser riktig godt

    SvarSlett
  2. Det smakte veldig godt :) Anbefalere eg fekk 43 muffins :D

    SvarSlett
  3. Saftige og gode disse, også er de jo like gode neste dag:-) 43 stk, da fikk du rikelig. Men det gjør jo ikke noe:-) Jeg får alltid 30-35, men det kommer jo helt an på hvor store vi ønsker å ha de.

    SvarSlett
  4. Hvor mye heves de?
    Fyller du formene til ca midten?

    SvarSlett
  5. Fyller formene litt mer enn halvfulle.

    SvarSlett
  6. Herlig oppskrift :)
    hvordan er disse +frosting å lage kvelden før, sette frosting i kjøleskapet og ta ut dagen etterpå og pynte da?!
    evt lage cupcakesene og fryse en ukes tid før eventen?! :)

    SvarSlett
  7. Går fint å lage de dagen før, holder seg saftige. Frostingen kan også gjøres klar kvelden i forveien, og sprøytes på neste dag. Har ikke forsøkt å fryse de...

    SvarSlett
  8. Holdt kremen til alle cupcakesene?

    SvarSlett
  9. Husker dessverre ikke om det holdt til alle... Men avhenger jo veldig av hvor mye en ønsker å ha på. Ville nok laget oppskrift feks x 1,5.

    SvarSlett
  10. Tåler frostingen romtemperatur til servering neste dag?
    Hva slags smør anbefaler du? :-)

    SvarSlett
  11. Jeg bruker alltid Soft Flora.
    Ville oppbevart den i kjøleskap, er jo mye meieriprodukter i...

    SvarSlett