Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

lørdag 24. september 2011

Oppskrift på sukkerbrød - som aldri blir mislykket!

Finnes uttallige oppskrifter på sukkerbrød, deler her min oppskrift, som jeg forøvrig har hentet fra en potetmelspakke mange år tilbake. Det blir alltid høyt og luftig!

4 egg
175 g sukker
3 1/2 ss potetmel
1 1/3 dl hvetemel
1/2 ts bakepulver

Egg og sukker piskes til luftig eggedosis. Deretter blandes det tørre i. Pleier blande det godt inn med kjøkkenmaskina.

Stekes midt i ovnen ved 160 grader i ca 45-47 minutter. Husk at steketiden varierer fra ovn til ovn.


Lager ofte sukkerbrød i mange forskjellige størrelser, og har tilpasset oppskriften deretter. Her er antall egg jeg bruker til de ulike størrelsene på kakeformene, så er det bare frem med kalkulatoren og regne ut på de andre ingrediensene. Dette gir høye sukkerbrød, som er fine å dele i tre lag.

18 cm form - 3 egg
22 cm form - 5 egg
24 cm form - 6 egg
26 cm form - 7 egg
28 cm form - 8 egg
lita langpanne - 10 egg
stor langpanne 18 egg

Jo større sukkerbrød, jo lenger steketid. For eksempel lita langpanne på 10 egg, pleier jeg steke 55 minutter. Se under bildet for link til de ulike størrelser.

...og så er det bare å pynte. Denne lagde jeg på bestilling forrige helg:


Sukkerbrød til rund form på 24 cm
Sukkerbrød til rund form 26 cm
Sukkerbrød til rund form 28 cm
Stort firkanta sukkerbrød, til form 29x29 cm
Sukkerbrød til lita langpanne
Sukkerbrød til hjerteform

23 kommentarer:

  1. Hei Anette! Når jeg ser du skriver at du blander inn det tørre i eggedosisen godt, hvordan klarer du det uten å ødelegge luften i eggedosisen, jeg har ALLTID problemer med dette.
    Er så kjempeglad for at jeg fant siden din, den er utrolig bra! All ære til deg!
    Mvh En som er veldig glad i å bake:)

    SvarSlett
  2. Hei. Det kommer nok an på hva slags kjøkkenmaskin du har. Den du ser på bildet har mange tynne "tråder" til visper, og da er det ikke mange rundene de må ta før alt er godt blandet. Er lite luft som blir slått ut ved bruk av de vispene. Hvis jeg derimot bruker den lille mixmasteren med sånne tykke stålvisper, må jeg vispe lenger, og enda mer luft blir slått ut...og det påvirker jo resultatet. Men selvfølgelig så slår jeg nok ut litt luft ved å bruke maskin, men det hever seg veldig jevnt og fint igjen i ovnen. Ved store sukkerbrød der jeg ikke får plass til å blande i det tørre med maskina, har jeg gjort det for hånd med en slikkepott. Føler jeg må røre så mye lenger da, og at jeg derfor slår ut mer luft ved å gjøre det for hånd, så derfor foretrekker jeg maskina med tynne stålvisper;)

    SvarSlett
  3. Hei Anette,
    Takk for kjempe fin side, du er inspirerende dame :).
    Jeg vill spørre om hva mener du om å bruke kalkulator ? Hva bør jeg gange i forhold til egget da? Hvis grunn oppskrift er med fire egg, så ville jeg bruke på størrelsen med 6 egg, hvor mye legger jeg til i andre ingredienser

    SvarSlett
  4. Du kan bare gange alt med 1,5, så er det tilpasset 6 egg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hva er cm på en lita langpanne, kontra ei stor langpanne? :)

      Slett
  5. Min langpanne som er liten, er 25x34 cm. Den store er sånn standard som følger med stekeovnen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva er målet på stor langpanne dom du har?

      Slett
    2. Målet på den store langpanna er 41x33 cm. Det er den som følger med stekeovnen.

      Slett
  6. Hvor stor er den formen som du har brukt på bilde over?

    SvarSlett
  7. Har brukt lita langpanne og 10 egg til sukkerbrødet på bildet. Forma målte jeg til 25x34 cm, med en høyde på 7,5 cm.

    SvarSlett
  8. Hei! Bare lurer på om du avkjøler sukkerbrødet helt i formen før du velter det ut på benken? Skal trekke kaken med sukkerpasta og vil ha så skarpe kanter som mulig. Pleier du skjære til kaken for at den skal bli mest mulig skarp i kantene?
    Hannah

    SvarSlett
  9. Avkjøler helt i forma, ja. Kantene blir jo like skarpe som den forma du bruker, så da avhenger det av hvilken form du har. Viktig å ikke skjære bort kantene hvis du vil ha skarpe kanter, "stekeskorpa" er med på å holde på fasongen:-) Blir fort bare smulete kanter hvis du skjærer den bort.

    SvarSlett
  10. hei hei. fin side du har :)
    men jeg er litt treg i matte, hvordan finner du ut hvor mye du skal gange med for og få større porsjoner?? hva ganger man med for og lage liten og stor langpanne??

    Hilsen line

    SvarSlett
  11. Fått flere spørsmål ang utregningen: del mengden ingredienser i oppskriften på 4, så har du mengden pr egg. Gang deretter opp med det antallet egg du skal ha, og du får oppskrifte i ønsket mengde.

    SvarSlett
  12. Hvordan er det å dele en stor langpanne kake i 3 deler?,lurte på om det går ann å bruke en rullekake oppskrift,og lage 3 stk kaker.
    Hilen Turid

    SvarSlett
  13. Det går overraskende greit å få delt den i tre deler. Pleier ofte fryse sukkerbrødet ned før det skal brukes, da smuler det ikke så veldig. Tiner det på benken over natta, da er det klart til å deles neste dag. Til langpannestørrelsen bruker jeg stekebrett til å flytte på lagene. Skjærer løs et lag, og deretter dytter jeg et stekebrett inn mellom for å få løftet laget av uten at det blir bare biter. Fungerer veldig bra. Kan selvfølgelig bruke tre rullekaker også, men synes det da blir litt mye stekeskorpe, siden det blir over og under på alle tre lag.

    SvarSlett
  14. Skal lage den med 18 egg, hvor mye ganger jeg med? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du ganger oppskriften med 4,5 vil du få den tilpasset 18 egg.

      Slett
  15. Går det an å gjøre om denne til sjokoladekake? Jeg har en sånn stooor firkantet form jeg har kjøpt på cacas, ser ut som samme str.som du har brukt på sukkerbrødet. Ønsker at sjokoladekaken skal bli slik. men når jeg leser på runde og lanpannekaker blir jeg så usikker på hvor mye jeg bude doble oppskriften og hvor lenge og hvor varmt den da burde stekes.

    SvarSlett
  16. Det er egentlig veldig greit å gjøre om oppskrifter til andre former. Må frem med gammel matematikk og formler for arealutregning da :-) Jeg regner ut arealet på forma oppskriften er beregnet på, og sammenlikner med arealet på forma jeg vil bruke. Denne differansen må oppskriften økes med. Lykke til!
    Kaka på bilde et sukkerbrød, hvis du vil ha sjokolade-sukkerbrød kan du tilsette litt kakao i røra.

    SvarSlett
  17. Hei :)
    Jeg er husker ikke så mye av matte fra skolen..,så det får nok bare bli.
    Men takk for svar!

    SvarSlett
  18. Jeg lagde langpanne oppskriften din (skokoladekake) og skrudde opp temperaturen til 200 og økte tiden med ca.15-20min. Og jeg fikk en ganske høy og fin kake jeg er førnøyd med :)

    SvarSlett