Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

fredag 29. mars 2019

Cafe Sting sjokoladekake

Sjokoladekake (Cafe Sting)
6 egg
300 g sukker
200 g smør
75 g kokesjokolade
200 g hvetemel
1,5 ts bakepulver
1,5 ts vaniljesukker

Visp eggedosis av egg og sukker. Smelt sammen smør og sjokolade, og bland det med eggedosisen. Sikt i det tørre. Stekes i rund form på 26 cm, nederst i ovnen i ca 35-40 minutter på 180 grader.

Krem
8 egg
3 dl kremfløte
450 g sukker
500 g smør
2 ts vaniljesukker
200 g kokesjokolade

Kok opp egg, kremfløte og sukker mens du hele tiden rører godt. La det koke i ca 1 minutt. Ha i resten, og rør til det er smeltet. Settes kaldt, ca 6 timer, eller helst natten over. Pisk opp kremen når den er helt kald, ikke pisk for lenge!

Del kaken i tre lag, og ha litt krem mellom lagene. Dekk kaka med et tynt lag krem, og lag deretter rosetter av resten kremen på toppen av kaka. Jeg har her brukt tip 1M fra Wilton. Litt Daim-strøsel er fint som dekor nede langs kanten på kaka.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar