Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

mandag 1. juni 2015

Spiselig bilde som kakepynt

Her har jeg prøvd å bake med spiselig bilde for første gang. Noe så genialt! Enklere kakepynting skal man lete lenge etter, og man er garantert en fornøyd unge som får en slik kake.
 
Dette bildet har jeg fått fra kakedilla.no. Det er mye tykkere enn spiselige bilder av rispapir, og mye enklere å legge på. Resultatet blir jevnt og fint, og det "krøller" seg ikke som rispapirbilder.
 
Klippes enkelt til ønsket størrelse før plastfilmen på baksiden fjernes, og bildet legges på kaka. Det anbefales å ha lyst underlag under bildet, slik at bildet fremstår riktig i fargene. Her har jeg laget en kanelkake med sjokoladekrem, som igjen er trukket i hvit sukkerpasta. Hvis du ikke ønsker å trekke kaka med feks marsipan/sukkerpasta/fondant, kan du bare kjevle ut en bit av ønsket masse tilsvarende størrelsen på bildet, slik at det kun er hvitt der bildet skal ligge. Fukt "lokket" med litt vann eller spiselig lim før bildet legges på, slik at det får godt feste. Jeg fuktet sukkerpastaen med litt vann. Hadde en fuktig kompress som jeg dro forsiktig over kaka der bildet skulle legges. Husk at det bare er litt vann som skal til! Etter at bildet var lagt på, pyntet jeg rundt kanten med litt snøkrystaller som er bord rundt bildet. Kaka ble gjort helt ferdig dagen før servering, og bildet holdt seg helt uendret den tiden.
 
Spiselige bilder kan også legges rett på lyse glasurer, som for eksempel ostekremer. Det er viktig at bildet ikke kommer i kontakt med kremfløte, for da vil bildet smelte.
 
Her er en gulrotkake jeg lagde, hvor bildet ble lagt rett på glasuren
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar