Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

tirsdag 9. april 2013

Bringebærfromasj på kjeksbunn

Denne kaka minner litt om ostekake på utseendet, men er mye enklere å lage. Midterste laget er bringebærfromasj, som kun består av kremfløte og  bringebærgele - enkelt og godt!

Bunn
1 pk Bixit kjeks
100 smør

Fromasj
1 kremfløte
1 pk bringebærgele kokt på 2,5 dl vann

Topp
1 pk bringebærgele kokt på 2,5 dl vann

Knus kjeksene. Jeg pleier ha de i en dobbel brødpose og rulle over med kjevle til de er knust. Smelt smøret og ha i de knuste kjeksene. Trykkes ut i en kakering på et fat, uten bunn i kakeringen. Pleier kle innsiden av kakeringen med overhead-ark, så er kaka lettere å få hel og pen langs kanten når forma er fjernet.

Kok en pakke gele, og la den avkjøle til den er romtemperert. Pisk en fløte til krem og bland i geleen. Helles over kjeksbunnen. Avkjøles til den er stiv.

Kok en pakke gele til toppen, og la den avkjøle til romtemperatur. Helles over fromasjen. Settes kjølig til den har stivnet.

Ta av kakeringen. Overhead-arkene sitter da igjen langs kanten på kaka. Dra disse arkene forsiktig av, og du ser du får rette og skarpe kanter på fromasjen og geleen. Kaka pyntes med litt bær hvis ønskelig, og så er den klar til å spises. Kan gjerne lages en dag i forveien den skal serveres.

2 kommentarer: