Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

mandag 10. juni 2013

Rosa cakepops


Rosa cakepops hører med til en rosa 4-årsdag. Her er det sjokoladecakepops med rosa trekk som lages:

Ta en valgfri sjokoladekake og mos sammen til smuler. Jeg brukte denne oppskriften. Ønsker du ikke å bake selv, går det også fint å kjøpe en formkake i dagligvarebutikken. Det gjør ikke noe om det er av den tørre sorten, for krem tilsettes til passe konsistens.
Kjør kakesmulene i kjøkkenmaskina, og tilsett sjokoladekrem. Jeg brukte denne sjokoladekremen.
Mengde sjokoladekrem avhenger veldig på hvor saftig kaka er i utgangspunktet, og hvor tykk kremen er. Jeg brukte ca 3 ss sjokoladekrem til hele kaka. Den skal da få en fast konsistens, som lett lar seg rulle til kuler. Viktig at den er så tykk på konsistensen at den holder på fasongen.
Rull ut kuler i ønsket størrelse, og sett i fryseren 30 minutter.
Candy Melts er bergenet til å smelte om til konfekt eller til å smelte som glasur til feks cakepops. Den finnes i mange fine farger, og smaker søt vanilje.
Smelt Candy Melts i mikroen, etter anvisning på pakken, eller over vannbad som jeg gjorde.
Dypp så hver pinne i litt smeltet Candy Melts, og stikk de deretter nedi cakepopsene. La de stå noen minutter i fryseren igjen for å feste seg skikkelig. Til pinner brukte jeg her stive sugerør fra Upstairs. Har også egne hvite pinner som er beregnet til cakepops (sånne som de som er på kjærlighet på pinne), men synes disse sugerørene er mer dekorative.
I mens cakepopsene står i fryseren for å stivne, gjør du klar glasuren til dypping. Hvis den er tykk, kan du tilsette litt delfiafett. Jeg måtte ha i 2-3 ss delfiafett. Dypp så cakepops, en etter en, i glasuren og ha på valgfri strøssel. Kan settes til "tørk" i et kjøkkenglass fylt med sukker, så får de litt støtte rundt pinnen. Når de er helt tørre, samles de i ett glass.
Bør lages dagen før servering så de får "satt seg" skikkelig. Jeg fikk 40 cakepops av min porsjon kake+krem.


Det ble litt rester av Candy Melts, og det fylte jeg i konfektformer av silikon. Etter et par timer i kjøleskapet var de rosa reste-hjertene klare til å spises.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar