Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

lørdag 14. januar 2012

Sjokoladekake uten melk


Idag meldte lysten seg på en sjokoladekake.Hadde en oppskrift på en sjokoladekake til langpanne liggende uprøvd, så da måtte det bli den. Denne kaken inneholder ikke melk, så er fin for de med melkeallergi. Ble saftig og god, og var lett å få til. Dessuten beholdt den fasongen veldig fint under stekingen, og ble helt jevn, og dermed lett å skjære fine stykker av. Husk melkefritt smør hvis den er til allergikere.

Sjokoladekake uten melk:
250 g smør/margarin
4 dl vann
1 dl kakaopulver
5 dl sukker
9 dl hvetemel
1 ts salt
2 ts natron
6 egg

Kok opp smør og vann, og tilsett resten av ingrediensene. Bland godt, og hell røra i bakepapirkledd langpanne. Stekes ved 175 grader i ca 30 minutter. Hvelves på rist, og avkjøles.

Krem:
250 g smør/margarin
250 g melis
2 ss kakaopulver
1 egg

Bland mykt smør og det tørre med maskin til det får en luftig konsistens. Tilsett egget til slutt.

Del kaka i 2 like store deler. Ha krem på den ene halvdelen, legg den andre over, og fordel resten av kremen over og rundt kaka. Pynt med valgfritt strøssel eller annet ønskelig pynt.

Denne kaka var veldig fast og god i konsistensen, så regner med den egner seg godt til figurformer. Ville da halvert oppskriften til en standard figurform.

Lykke til!

49 kommentarer:

  1. Hmm....du har jo endel smør i både kake og krem.
    Uten at jeg er noen ekspert på dette så kan den vel da ikke serveres en med melkeallergi..

    SvarSlett
    Svar
    1. står lengre opp i oppskrifta at man må kjøpe melke fritt smør ;)

      Slett
  2. Det går veldig fint, for du kan jo bare bruke melkefritt smør. Melange har en melkefri variant som finnes i de fleste dagligvareforretninger og er fin å bake med:-)

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Denne kaken så veldig god ut så jeg prøvde den : ) Den står i ovnen snart, men jeg så at du ikke hadde med bakepulver, så jeg prøvde. Vet ikke om det blir godt, men prøver i hvertfall. Fin side :)

    SvarSlett
  5. Nei, er natron som hevemiddel her. Si fra hvordan den blir med bakepulver da, går sikkert bra det også.

    SvarSlett
  6. Heii jg lurte på om man skal koke smør og vann sammen eller hver for seg:))???

    SvarSlett
  7. Er den kaken lett å bake for en nybegynner??

    SvarSlett
  8. Du koker opp vann og smør sammen. Enkel kake å få til, ja:-)

    SvarSlett
  9. Linda Engstrand Sørensen17. september 2012 kl. 09:33

    Nå ble æ glad æ fant denne!Skal lage en melkefri kake til min sønns klasse i dag.Så dette var supert!!Gleder meg til å lage!Vet jo at dine kaker er gode!

    SvarSlett
  10. Hei! :)

    Står ingenting om hva man skal gjøre med smøret i kremen?

    SvarSlett
  11. Oooops... Mykt smør piskes luftig med det tørre. Takk, skal rette det:-)

    SvarSlett
  12. Kjempe go kake. Å så smart å lage alt i en stor kjele.

    SvarSlett
  13. Heldigvis lett å finne oppskrifter på sjokoladekaker uten melk :), denne skal jeg absolutt også prøve. Aldri sett rått egg i sjokoladedekoren/kremen før. Hvordan smaker dette, dere som har prøvd dette?

    SvarSlett
  14. Egget gir ikke så mye smak, men gir en "glattere og blankere" krem. Blir litt mer icing-aktig på konsistensen.

    SvarSlett
  15. Jeg har tenkt å prøve denne kaken. Den ser så god ut! Det er første gang jeg prøver en kake uten melk.

    SvarSlett
    Svar
    1. går det ann å bruke melk istedenfor vann?

      Slett
  16. Har ikke prøvd å bytte ut vannet med melk, så vet ikke. Går sikkert greit, men kaka er god med "bare" vann:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan fint bruka eple juice :)

      Slett
  17. Hvilken størrelse vil du anbefale på formen?

    SvarSlett
  18. Kaka er beregnet til vanlig standard langpanne, den som følger med stekeovnen.

    SvarSlett
  19. Hei! Standard langpanne, tenker du da en sånn som er bortimot som en kvadrat, eller en sånn avlang en (som går i ca halve ovnen)?? Begge former fulgte med når vi kjøpte ny ovn sist...

    SvarSlett
  20. Med standard langpanne mener jeg stor langpanne. Den som har samme størrelse som inni stekeovnen. Min er ca 43x35 cm.

    SvarSlett
  21. Tusen Takk for kjapt svar! Skal teste ut idag da minstemann har fått påvist melkeallergi.

    SvarSlett
  22. Hvis man skal bruke en rund form for denne, hvilken str vil du anbefale? :)

    SvarSlett
  23. Ville kanskje halvert oppskriften, og laget den i rund form på 28 cm. Steketiden kan jo da bli annerledes, så må følge nøye med.

    SvarSlett
  24. Er det mulig å erstatte kakao med hvit sjokolade i kremen? Ønsker at kaken skal være hvit :)

    SvarSlett
  25. Har ikke testet det, men ville tro det går.

    SvarSlett
  26. Tenkte jeg skulle prøve denne kremen på min kake :) men kan den lages med håndmikser eller foodprossesor ? Og "mykt smør" vil si romtemperert?

    SvarSlett
  27. Går fint med håndmixer:-) Mykt smør = romtemperert smør.

    SvarSlett
  28. Takk for svar :) denne var rå god!!! �� Gleder meg til å servere jentene på bursdagsfeiring imorgen! ;)

    SvarSlett
  29. Hei!:)
    Hvordan er det å lage denne en dag i forveien? Vil den bli tørr eller går det greit?

    SvarSlett
  30. Skal egg og sukker piskes til eggedosis først, eller trenger man ikke det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare å røre inn alle ingrediensene, enkelt og greit. Ingen eggedosis:-)

      Slett
  31. Jeg prøvde denne, men den ble ikke god! Jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke. Hvordan rører du inn ingrediensene i vann/smørblandingen? Jeg brukte miksmaster, og røren ble veldig seig og klabbete. Veldig lite søt. Glasuren ble veldig god helt til jeg hadde i egget...

    SvarSlett
    Svar
    1. Rører sammen med håndvisp, ikke elektrisk.
      Lite søt? Høres rart ut om du har hatt i alt sukkeret.. Men vi har jo alle forskjellig smak:-)

      Slett
    2. Sikker på at du ikke opplevde den som lite smak? Jeg synes dette var en god kake, men har tilsatt litt salt (mer enn det sto), smakte på røra, og forstod forskjellen på melange og smør - saltet! Oppdaget og at melange oppfører seg annerledes enn vanlig smør, både røre og glasur skilte seg, men glasuren berget jeg med egget.Tøra merket man ikke noe til at hadde skilt seg når kaka ble stekt. Jeg byttet ut vannet med havremelk og litt appelsinjuice, funket gull! 😀

      Slett
  32. Røra mi ble ganske tynn, flytende altså, er det normalt?

    SvarSlett
  33. Hei, kan e bruke erstatte noe av smøret med olje?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tør jeg ikke anbefale, har ikke prøvd det...

      Slett
    2. Det tør jeg ikke anbefale, har ikke prøvd det...

      Slett
  34. Hadde vært greit å få med at egg og sukker skal piskes godt sammen ...etc.

    SvarSlett
    Svar
    1. Egg og sukker skal da ikke piskes, skal bare blandes godt inn i kakerøra. Er en veldig enkel kake å lage, uten pisking😉

      Slett
  35. Hmm, fulgte oppskriften men kaka ble veldig tung og litt «gulaktig» kanskje fordi jeg rørte med mikser? Den hevet veldig lite, og selve kaka smakte lite. Ble ok med krem på da.., men tror ikke jeg får for denne oppskriften flere ganger..

    SvarSlett
    Svar
    1. Gummiaktig skulle det stå :-)

      Slett
  36. hva kan man bytte ut natron med?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg dessverre ikke svare på, pleier ikke bytte ut natron med noe annet...

      Slett