Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

tirsdag 13. januar 2015

Roser i fondant trinn for trinn

Her kommer trinn for trinn beskrivelse av hvordan man enkelt kan lage fine roser til å pynte kaker med.
Du trenger rose-utstikkersett til disse rosene. Dette settet består av 6 ulike størrelser, og er til å lage både store og små roser. Disse har jeg fått fra kakedilla.no. Disse er enkle å lage når du har utstikkersettet!
Jeg lagde disse av ferdigkjøpt sukkerpasta som jeg farget svakt rosa. Den minste rosen er laget av de to minste utstikkerene (6 cm og 7 cm), mens den største er laget av de to nest største (9 cm og 10 cm).
Kjevle sukkerpastaen 2-3 mm tykk og stikk ut to kronblad-sett i valgfri størrelse, alt etter ønsket størrelse på rosen.  
Tynn ut kronbladene i kantene. Jeg brukte ballverktøy til det. Kan evt bruke baksiden på en teskje dersom du ikke har egnet verktøy. 
Rull sammen det ene bladet, og la det stå oppreist. 
Så legger du "lag-på-lag" med blader, ta annethvert blad av den første du har stukket ut. 


Alle fem blader er nå plassert på rosen. 
Sett den lille rosen du fikk av de fem første bladene oppå neste utstukket bladsett. Det kan være lurt å pensle med litt vann innerst på kronbladene for å få de til å feste. Kan også bruke spiselig lim, men på akkurat dette her gjør en liten dråpe vann på en pensel samme nytten.
Legg et nytt kronblad rundt rosen. 
Fortsett rundt rosen og legg ett og ett blad opp etter rosen. Nå tar du i "riktig" rekkefølge, altså ikke annenhver. 


Alle 10 kronbladene har nå kommet på. Trykk den godt sammen nederst, slik at den henger sammen. Skjær av nederste del hvis den blir for lang. 
Bruk egnet verktøy, eller feks en fyrstikk, og gi rosen mer liv ved å bøye litt ut på kronbladene. 
Ferdig! Tok ikke mange minuttene dette... Nå kan rosen brukes til pynt på en kake med en gang, eller den kan settes til tørk og brukes ved en senere anledning. Jeg valgte det siste. Den må da settes tørt og mørkt (så ikke fargen falmer) i romtemperatur. Da holder den seg i månedsvis til du får bruk for den.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar