Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 15. januar 2015

Små søte blomster trinn for trinn

 
Litt små blomster er alltid kjekt å ha liggende i kakepyntlageret. Disse egner seg like godt på store kaker som for eksempel på en cupcake. De får en diameter på ca 3 cm. Kan lages i mange ulike farger, men denne gangen valgte jeg hvite.
Disse har jeg og husets femåring laget en dag vi hadde fri.
Har brukt petunia-utstikkersettet jeg fikk fra kakedilla.no. Veldig enkelt i bruk, og også lett for unger å bruke.
Jeg har laget av hvit ferdigkjøpt sukkerpasta. Kjevle sukkerpastaen ca 2-3 mm tykk, og stikk ut blomster. Pass på at du har nok melis på begge sider av fondanten, så den ikke fester seg fast i silikonforma. Kan evt også smøresilikon forma med matfett, men jeg foretrekker melis. Legg en av blomstene oppå forma.
Legg den andre delen av forma forsiktig over blomsten. Ikke trykk hardt! Det er bare et lite trykk som skal til for at blomsten får fasong og mønster. Børst av overflødig melis for eksempel med en pensel.
Legg blomstene til tørk. En tom eggekartong er veldig grei å bruke, da beholder blomstene fint fasongen mens de tørker litt. I midten av blomsten blir det en liten grop, som kan fylles med for eksempel perler eller en liten kule av sukkerpasta.
Etter ca 10 minutter tok jeg blomstene ut av eggekartongen, da var de "stivnet" nok i fasong, men selvfølgelig ikke gjennomtørre. Sukkerpasta tørker fort. Bruker du marsipan eller marsmallowsfondant tørker de senere, og trenger lenger tid i kartongen for ikke å "flate ut".
 
Ha en liten dråpe spiselig lim i midten av blomsten, og legg på litt spiselige perler. Perler i ulike farger og størrelser har de fleste matvarebutikker et lite utvalg av, så det er lett å få tak i. Disse småperlene er fra den lokale Kiwi-butikken som har perler fra dr.Oetker. Kan også bruke en litt større sølvkule i midten, som også nesten alle dagligvarebutikker har.
 
Blomstene oppbevares tørt og mørkt til de skal brukes. Når de først er tørket, holder de seg like fine i månedsvis.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar