Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

mandag 9. desember 2013

Sjokoladelasagne

Så en gang på TV et innslag om sjokoladelasagne, og det er der jeg fikk ideen. Den ble laget av knuste oreokjeks og ostekrem, som ble lagt lagvis i ei lasagneform. Her er min versjon, med litt andre lag i forma. Det viktigste er jo at det blir lag, gjerne annethvert brunt og hvitt:
 
1 pk Oreokjeks
50 g smelta smør
6 dl kremfløte
6 ss sukker
1 Kremost naturell fra Tine
1,25 dl melis
1 pk sjokoladepudding, kokt etter anvisning på pakken
1 pk sjokolademousse, laget etter anvisning på pakken
Oboy-pulver
 
Knus kjeksene og bland med smelta smør. Trykkes ut i bunnen av en lasagneform. Fint om forma er blank, for da blir lagene synlige. Settes i kjøleskap.
Pisk 3 dl kremfløte med 3 ss sukker. I en annen bolle piskes ost og melis til en jevn krem. Bland 1/4 av den ferdige kremen i ostemassen, og fordel over oreo-laget. Settes i fryseren mens sjokoladepuddingen lages.
Kok sjokoladepuddingen etter anvisning på pakken. Nå den begynner å tykne, helles den over ostelaget. Pass på at den ikke er så varm at osteblandningen smelter. I kjøleskapet igjen.
Ha resten av den ferdigpiskede kremen over den stivnede sjokoladepuddingen.
Lag moussen etter anvisning på pakken, og bre den forsiktig over kremen.
Pisk siste kremfløten med siste 3 ss sukker til krem. Legg over moussen, bruk gjerne sprøytepose for å pynte litt ekstra.
Dryss over Oboy-pulver til slutt som pynt.
Smaker godt med en frisk bærsaus til. Her har jeg kjørt bringebær, appelsinjuice og litt melis i blenderen for å få en frisk saus til. Og bringebærene som pynter enden av forma, er kun fordi jeg gikk tom for krem, og ikke hadde lyst på en ekstra tur på butikken for noen cm med krem på slutten...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar