Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 16. juni 2011

Dåpskake "trinn-for-trinn"

Å lage dåpskake som ser ut som en dåpskjole er ingen heksekunst. Her skal nemlig ikke kakelokket være jevnt på, så om man ikke er så rutinert på å trekke kaker, får man nok til denne.


Sukkerbrødbunn basert på 10 egg


Man skjærer til i ønsket fasong



Lurt å dekke fatet med bakepapir for å unngå unødig søl som er vanskelig å få bort når kaka er ferdig


Fyll med valgfritt fyll, her bringebær og vanilje


Dekk med krem


Dekk med valgfritt lokk, jeg har brukt MMF. Har brukt en porsjon til skjørtet, en porsjon til overdel og blonder, og en halv porsjon farget i blått til sløyfer. Legg først på skjørtet, det må gjerne være litt foldete/bulkete. Legg på overdelen, denne må glattes pent ut. Renskjær rundt kaka med et pizzahjul. Skjær til sløyfene, og dekk skjøten mellom overdel og skjørt med "magebåndet". Lag en "blondekant" som ekstra dekor rundt halsen og ermene om ønskelig. Festes med litt melis. Kanten nederst på skjørtet er skjært til etter at skjørtet ble lagt på kaka. Og vips, klar til å spises;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar