Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

onsdag 15. mai 2019

Suksessterte


Bunn:
250 g mandler
250 g melis
4 eggehviter

Mal mandlene og bland de sammen med melisen. Pisk eggehvitene stive, og vend deretter forsiktig inn blandingen av melis og mandler.

Stekes i rund form på 28 cm, midt i ovnen på 175 grader i ca 25 minutter. Avkjøles i formen.

Krem:
8 eggeplommer
2 dl kremfløte
150 g sukker
2 ts vaniljesukker
200 g romtemperert smør

Kok opp eggeplommer, kremfløte, sukker og vaniljesukker på middels varme under omrøring. La blandingen koke ca 1 minutt. Avkjøles, og settes deretter i kjøleskapet. Når blandingen er "kjøleskapskald", piskes den sammen med det romtempererte smøret. Jo lenger du pisker, jo lysere blir kremen.

Kremen bres over kakebunnen. Viktig at bunnen er helt avkjølt. Jeg har laget rosetter med Wilton tip 1M og drysset på litt Daimstrøssel for litt dekor. Her er rikelig med krem til å lage rosetter i denne oppskriften.

Kaka egner seg veldig godt for å fryses ned med kremen på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar