Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

tirsdag 2. januar 2018

Marsipankake

Dette er en stor marsipankake, som rekker til mange personer. Kan ikke gi noe nøyaktig mål på hvor mange den er til, da det avhenger veldig av hva man har i tillegg på kakebordet. Størrelsen på formen er ca 28x35 cm, og oppskriften gir et høyt sukkerbrød.

Sukkerbrød :
10 egg
450 g sukker
9 ss potetmel
3,3 dl hvetemel
1 1/4 ts bakepulver

Egg og sukker piskes til luftig eggedosis. Deretter blandes det tørre i. Pleier blande det godt inn med kjøkkenmaskina. Helles i bakepapirkledd lita langpanne.

Stekes midt i ovnen ved 160 grader i ca 55 minutter

Fyll og pynt:
2 pk Piano vaniljekrem
bringebærsyltetøy
ca 18 dl kremfløte (6 stk a 3 dl)
ca 1 kg marsipan
sukkerperler og annen pynt etter ønske

Sukkerbrødet deles i tre lag, og mellom lagene legges vaniljekrem, bringebær og krem. Dekk kaka med krem, før det legges over marsipanlokk. Pynt etter eget ønske og fantasi. Jeg lagde roser, blader og noen fugler av sukkerpasta. Rutenettet har jeg laget med en lang linjal, og limt på sukkerperler i "kryssa" med spiselig lim.

Denne kaka smaker best om den lages en dag før servering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar