Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

mandag 14. juli 2014

Fromasjkake som prinsessekrone



Denne kaka minner litt om ostekake på utseendet, men er mye enklere å lage. Midterste laget er bringebærfromasj, som kun består av kremfløte og bringebærgele - enkelt og godt! Kaka er laget "opp-ned", for så å hvelves ut på fat når den er ferdig stivnet.

Topp:
1 pk bringebærgele kokt på 3-4 dl vann

Kok gele etter anvisning på pakken. Helles i forma, og la den stivne i kjøleskapet.

Fromasj:
6 dl kremfløte pisket til krem
2 pk bringebærgele kokt på halv mengde vann - avkjøles, men ikke stivne
Bland krem og den avkjølte (men fortsatt flytende) geleen, og hell det over den stivnede geleen i forma. La det igjen stivne i kjøleskapet.

Kjeksbunn
1,5 pk Bixit kjeks
150 g smør

Knus kjeksene. Jeg pleier ha de i en dobbel brødpose og rulle over med kjevle til de er knust. Smelt smøret og ha i de knuste kjeksene. Legges forsiktig over den stivnede fromasjen. Settes i kjøleskapet minst en time.

Kakeforma dyppes i varmt vann ca 5 sekunder, før den hvelves på et fat.




2 kommentarer:

  1. Hei
    Blir denne kaken like god hvis den lages dagen før servering?

    SvarSlett
    Svar
    1. Lager alltid denne type kaker dagen før servering, like god da:-)

      Slett