Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

søndag 21. april 2013

Myk marengskake

                                
Dette er en marengskake som kan minne om Pavlova utseendemessig, men som etter min smak er mye bedre. Den er sprø ytterst, med en myk marengs inni som smelter i munnen. Oppskriften er beregnet til å passe 24 cm springform.

Oppskriften har jeg fått av min mamma, som igjen fikk den i en konfirmasjon til et tantebarn i Elnesvågen for mange år siden. Den ble der servert med kun grønne druer, og det skal ha vært veldig godt!

4 eggehviter
2,5 dl sukker

1 kremfløte, pisket til krem
1 pk vaniljekrem
valgfri frukt/bær

Egg og sukker piskes til marengs. Stekes i bakepapirkledd springform ved 150 grader i 40-45 minutter.
Avkjøles i forma. Når den er helt avkjølt løftes marengsen forsiktig over på et fat.

Kaka gjøres helt ferdig like før servering. Ha over pisket krem, vaniljekrem og valgfri frukt eller bær. Bør serveres rett etter at kremen og frukt/bær er lagt på.

Marengsen på bildet er laget i springform på 28 cm. Jeg brukte da 6 eggehviter og 3,75 dl sukker 


2 kommentarer:

  1. Heeeeeeeeei :) Nydelig blogg du har! Legger meg til som følger her hvis det er greit? Gleder meg til å se mere her inne :)

    Klem, Anne <3

    SvarSlett
  2. Takker, bare å bli følger:-)

    SvarSlett