Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

tirsdag 31. juli 2012

Karamellkake

Kom over en oppskrift på en karamellkake jeg fikk lyst til å teste. Myk og saftig, med smak av karamell og kaffe. Verdt å prøve..

Ingredienser
3 egg
6 dl sukker
6 ss karamellsaus
8 dl hvetemel
3 ts bakepulver
3 ts vaniljesukker
225 g smør
3 dl melk

Pisk eggedosis av egg og sukker. Rør inn karamellsausen. Smelt smøret og hell melken oppi smøret. Ha det tørre og den lunka smørblandingen vekselvis i eggedosisen. Stekes i bakepapirkledd, stor langpanne ved 180 grader i ca 30 minutter, midt i ovnen.

Avkjøl. Hvelv kaken ut av langpannen og ta av bakepapiret.

Glasur
100 g smør
3 ss sterk kaffe
3 ts karamellsaus
3 ts vaniljesukker
300 g melis

Smelt smøret, og rør i de andre ingrediensene til en jevn krem. Smøres over den avkjølte kaka. Pynt gjerne med Daim-strøssel. Kaffen kan godt erstattes av mer karamellsaus om du ikke liker kaffesmaken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar