Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

onsdag 30. mai 2012

Hello Kitty kake


Den gode trollungen vår fylte 3 år idag, og hun valgte seg en rosa og hvit Hello Kitty kake. Kaka er en sjokoladekake fylte med jordbærmousse og melkesjokoladebiter, trukket med melkesjokoladekrem og marsmallowsfondant.

Start med en valgfri sjokoladekake. Her finner du grunnoppskrift på en myk og saftig sjokoladekake som passer fint til denne kaka.

Del i tre lag, og ha jordbærmousse og melkesjokoladebiter mellom lagene. Jeg brukte 2 poser av jordbærmoussen fra Dr Oetker og 100 g melkesjokolade i biter.

Videre valgte jeg melkesjokoladekrem rundt kaka:

100 g melkesjokolade
6 ss melk
100 g smør
3 ts vaniljesukker
500-600 g melis

 
Smelt sjokoladen i melka, og la den avkjøles til fingervarmt. Pisk smøret mykt, og bland i sjokoladen og resten av ingrediensene. Piskes med maskin til du får en fin konsistens. Tilpass melismengden etter ønsket konsistens, evt tilsett litt mer melk. Smør et lag over kaka. Pass på at all mousse blir tildekket, så ikke fondanten som skal over "smelter".

Som trekk valgte jeg marsmallowsfondant. Brukte en mønsterkjevle for å få litt dekor på selve trekket.

Kaka er enkelt pyntet med litt sløyfer, hjerter og skrift av rosa marsipan, en Hello Kitty-figur og Hello Kitty-lys kjøpt i London for anledningen.


1 kommentar: