Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

tirsdag 23. august 2011

Sjokoladekake med bringebærmousse og krem av Walters mandler


Har blitt mange sjokoladekaker med bringebærmousse i det siste. Denne gangen valgte jeg å ha Walters mandler-krem over hele kaka. Det ble en god kombinasjon... Viser her hvordan både bringebærmoussen og Walters mandler-kremen lages. Så er det bare å velge en egen sjokoladekake å fylle. Passer også godt å bare bruke et sukkerbrød til denne kaka istedefor sjokoladekake.


Bringebærmousse:
5 dl/400 g bringebær, ferske eller frosne
3 ss vann
4 ss sukker

4 pl gelatin
0,5 dl kokende vann

3 dl kremfløte
2 ss sukker

Bland bringebær, vann og sukker til en jevn masse. Trykk det hele gjenneom en melsikt, for å få bort alle de små steinene.

Legg gelatin i kaldt vann i 5 minutter. Løses deretter opp i kokende vann.

Pisk kremfløten med sukker.

Hell den varme, smeltede gelatinen i bringebærmassen, og bland den igjen med kremfløten. Blandes med maskin. Fylles i kake med en gang før den stivner, eller ha den i en bolle som en egen dessert.


Walters mandler-krem:
6 dl kremfløte
2 store plater Walters mandler

Varm kremfløten til den nesten koker.

Trekk kjelen av plata og tilsett sjokoladen i biter. Rør til alt er smeltet sammen. Lurt med en tykkbunnet kjele, den holder bedre på varmen mens sjokoladen smelter.

Settes i kjøleskapet natta over til avkjøling.

Piskes med maskin til den får en luftig konsistens.


Bruk valgfri sjokoladekake, delt i tre lag. Legges lagvis med moussen med ringen til en springform rundt. La kaka og moussen stivne i kjøleskapet ca 2 timer, før kakeringen skjæres løs. Bre over sjokoladekremen, og kaka er klar til servering.

Walters mandler-krem egner seg også godt som kakefyll inni en kake som feks skal trekkes med marsipan.

2 kommentarer:

  1. Hei. Ser inet annet innlegg at dunanbefaler å lage moussen samme dag som den skal serveres, hva er grunnen til det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvilket innlegg? Bringebærmousse?

      Slett