Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

mandag 20. juni 2011

Smak av sommer med beskrivelse av sommerfugler "trinn-for-trinn"....

Å pynte kaker med sommerfugler på denne årstiden er veldig dekorativt. Skal her vise en "trinn-for-trinn" beskrivelse av hvordan disse sommerfuglene lages. Det er svært så enkelt når en har utstyret i orden, og jeg pleier å lage opp et lite lager når jeg først er i gang. De bør tørkes for å beholde fasongen, og har laaang holdbarhet når de først er tørket.



Her brukes marsmallowsfondant (MMF) til å lage sommerfugler av. Utstyret du trenger er MMF (eller marsipan, sukkerpasta etc), kjevle og utstikkersett.



Kjevle MMF'en til ønsket tykkelse, 2-3 mm er bra.



Stikk ut sommerfugl i fondanten, og bruk ejektoren til å trykke konturene på sommerfuglen, og for å få den til å løsne.



Legg sommerfuglene til tørk. Jeg pleier brette 2 A4-ark slik at de får en grop å ligge å hvile i, som avbildet.



Er veldig glad i perlemorsprøy til kaker og kakepynt.



Sprøy glanssprøyen over sommerfuglene, og du får en flott shimmer-effekt.



Ønsker du sterkere effekt, sprøyer du nært innpå sommerfuglen, og den blir jevnt "lakkert", slik at du får en annen effekt.

Disse sommerfuglene bør stå etpar dager til tørk, slik at de blir stive og beholder sin fasong. De er holdbare i måneder, og kan tas frem etter behov og ønske. Pakk dem i papir, og oppbevar dem tørt. Hvis du velger å ikke sprøye de med glanssprøy før du skal bruke de, kan de stables oppå hverandre, og tar ikke så stor plass til oppbevaringen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar