Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

tirsdag 29. august 2017

Krokankake

Her har jeg tatt utgangspunkt i "pinnsvinkaka" jeg lagde tidligere, men gjort den om til krokankake. Eneste forskjellen er at den er dekket med krokan i stedet for kokos.

Sukkerbrød
6 egg
260 g sukker
5 1/4 ss potetmel
2 dl hvetemel
3/4 ts bakepulver

Egg og sukker piskes til luftig eggedosis. Deretter blandes det tørre i. Pleier blande det godt inn med kjøkkenmaskina. Helles i springform 24 cm med bakepapir i bunnen.

Stekes midt i ovnen ved 160 grader i ca 45 minutter. Avkjøles.

Krem
400 g smør
400 g melis
0,5 dl Piano vaniljekrem

Pisk smør og melis til luftig smørkrem. Bland i vaniljekremen. Del sukkerbrødet i to lag, og ha halvparten av kremen inni og resten til å dekke kaka. Sukkerbrødet kan godt dynkes med litt melk.

Krokan
75 g smør
160 g mandler
320 g sukker


Smelt smøret, og ha i hakkede mandler og sukker. Smelt dette sammen under stadig omrøring, til det brunes til krokan. Avkjøl det på et bakepapir, og knus det før det has på kaka. Pleier legge det i en brødpose og slå på med ei kjevle.  Trykk krokanen litt fast i kremen, så den fester seg godt. Kaka kan godt lages dagen før servering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar