Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

tirsdag 14. april 2015

Myk marengskake

Dette er en myk marengskake (ikke "gjennomstekt" som Pavlova) med vaniljekrem, krem og rikelig med frukt.
Oppskriften passer til stor langpanne:
8 eggehviter
5 dl sukker
 
6 dl kremfløte, pisket til krem
1-2 pk Piano vaniljekrem
valgfri frukt/bær
 
Egg og sukker piskes til stiv marengs. Stekes i bakepapirkledd langpanne ved 150 grader i 40-45 minutter.
Avkjøles i forma.
 Når den er helt avkjølt løftes marengsen forsiktig over på et fat.
Jeg pleier å legge et stekebrett over langpanna med den avkjølte marengsen, snu rundt, ta bort stekebrettet, fjerne bakepapiret, legge forsiktig over serveringsfatet og til slutt snu rundt igjen. Har funnet ut at det er enkleste måten å få marengsen nesten helt hel over på fatet...

Kaka gjøres helt ferdig like før servering. Ha over pisket krem, vaniljekrem og valgfri frukt eller bær. Jeg brukte hermetisk fersken i biter, grønne og blå druer og jordbær, i tillegg til noen kjøpte minimarengs og daimstrøssel.
 
 Bør serveres rett etter at kremen og frukt/bær er lagt på.
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar