Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

mandag 30. desember 2013

Skumkake (fruktosefri)

Her kommer en fruktosefri variant av skumkake. Den blir mye luftigere på konsistensen enn om man bruker vanlig sukker, og også mindre søt.
 
6 eggehviter
1,5 dl druesukker
1,5 dl Splenda
vaniljedråper tilsvarende 2 ts vaniljesukker
1,5 dl kokende vann
9 plater gelatin
revet kokos
 
Legg gelatinplatene i bløt. Pisk eggehvitene stive, og tilsett litt og litt av det kunstige sukkeret. Løs opp gelatin i det kokende vannet, og hell det i den stivpiskede eggemassen i en tynn stråle. Pisk deretter videre i 5 minutter.
 
Sett en kakering uten bunn på et fat, og dryss litt revet kokos på fatet, så kaka ikke fester seg så fast. Hell blandingen i forma. Settes i kjøleskapet. Skjær kaka løs fra kakeringen når den har stivnet helt.
 
Glasur
100 g sukkerfri kokesjokolade
60 g delfiafett
2 eggeplommer
revet kokos
 
Smelt sjokolade og fett sammen, og avkjøl litt. Rør inn en og en eggeplomme, og dekk kaka med sjokoladeglasuren. Dryss over revet kokos som pynt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar