Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

fredag 3. mai 2013

Bikuben kake


Har en liten tantegutt som akkurat fylte 1 år, og han (eller var det mammaen) ønsket seg kake med tema fra Bikuben som går på Disney junior. Kaka er vanlig sukkerbrød med vaniljekrem, bringebær og krem, trukket i marsmallowsfondant. All pynt er laget av sukkerpasta, bortsett fra de små "værhårene" på biene, som er laget av tynn ståltråd.

En porsjon sukkerpasta er rikelig til pynten. Lagde den i hvitt, og farget deler av den etterhvert i ønskede farger. Kakepynten lot jeg stå til herding/tørking i noen dager før den skulle brukes. Det er en stor fordel, for da går bakingen så mye raskere når pynten står klar til å brukes. Kakepynten er festet til kaka med melis utblandet i litt vann.

Uglene
Bie-familien









3 kommentarer:

  1. Wow! Så flott! :-D

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg skal lage denne flotte kaken til 1årsdagen til sønnen min. Hvordan kan jeg feste uglene på siden av kaken? Vi skal ha festen ute (27 grader), tror du at det er best at kaketrekket lages av MMF eller sukkerpasta? Kan jeg ha pisket kremfløte mellom sukkerbrødene eller smelter de i solen?

    SvarSlett
  3. Jeg festet uglene med spiselig lim, men melis/royal icing kan også fint brukes.
    Hvis du tar kaka rett fra kjøleskapet og ut til servering, går det fint med kremfløte - men den kan jo ikke stå lenge ute i denne varmen. Jeg har selv best erfaring med MMF, men tror egentlig ikke det har så mye og si hva du velger.

    SvarSlett