Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

lørdag 6. april 2013

Påskekake



Kvikk Lunsj hører påsken til, og den kan fint brukes på kaker. Her er det en vaniljekake som er pyntet til påske. Vaniljekaka er delt i tre lag, og mellom lagene er det Freia Dronning sjokoladekrem og friske jordbær. Kaka er også dekket med et lag av sjokoladekremen over og rundt, før Kvikk Lunsj-stripene ble satt på. På toppen er det mini-smarties og noen ferdigkjøpte sjokoladekyllinger og sjokoladeegg.


Nedenfor er oppskriften på vaniljekaka jeg ofte lager. Den kan fylles og pyntes med mye forskjellig, men her ble det Dronning-krem, jordbær og Kvikk Lunsj. Har aldri sett denne kremen i butikken tidligere, så regner med det er noe nytt som har kommet. Veldig lettvint å bruke den, siden den er klar til bruk med en gang.

Denne oppskriften gir to kaker i 20 cm form, og jeg brukte her bare en av kakene. Vaniljekaken egner seg godt for nedfrysing (bare kakebunnen uten fyll).

225 g smør
600 g sukker
7 egg
4 ts vaniljesukker
400 g hvetemel
1/4 ts bakepulver
1/4 ts natron
250 g rømme

Pisk smør og sukker lyst og luftig. Pisk deretter inn ett og ett egg. Ha i resten av ingrediensene og rør godt. Stekes i 2 former på 20 cm ved 165 grader i en time.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar