Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 20. desember 2012

Delfiakake med marsipan og geletopper


Når jeg ser over julebaksten min, er det ingenting som ikke inneholder sjokolade - bortsett fra ungenes pepperkaker. Er vel sjokoholiker, så hva passer vel da bedre enn en delfiakake med masse sjokolade oppi?

 1 pk delfiafett
250 g mørk kokesjokolade
4 ss sterk kaffe
2-3 ss sukker
2 egg
1/2 pakke PER-kjeks
marsipan
geletopper

Smelt delfiafettet. Avkjøl litt. Smelt sjokolade og kaffe i en annen kjele, mens du pisker eggedosis av egg og sukker. Bland sjokolademassen i eggedosisen, og pisk deretter inn delfiafettet (hell i med tynn stråle). Legg sjokolademassen lagvis i brødform med kjeks, geletopper og marsipanpølser. Kaka settes i kjøleskapet for å stivne.

Jeg brukte en silikon-brødform, som bare kunne "vrenges" av kaka, det var egentlig veldig greit. Går også fint å bruke vanlig brødform, men den må da kles med aluminiumsfolie eller plastfolie. Som du ser på bildet, var forma mi litt smal siden jeg puttet oppi både marsipan og geletopper i sidene. Kjeksa ble derfor litt skjevt lagt oppi, og da blir jo ikke resultatet så fint - selv om smaken blir den samme.

Kaka kan fint fryses.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar