Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 30. august 2012

Vaniljekake med smilkrem

 Vaniljekake er et fint alternativ til alle sjokoladekakene, eller som erstatning for det vanlige sukkerbrødet. Kaka er saftig og med litt "tyggemotstand", og passer til mange typer fyll. Hadde fått tak i litt vaniljemousse jeg ville teste ut, og tenkte at det i kombinasjon med vaniljekrem, jordbær og smilkrem ville bli godt. Kaka falt i smak, og jordbærene gjorde en søt kake frisk.

Legger igjen ut oppskriften på vaniljekake, som du også finner her. Denne oppskriften gir to kaker i 20 cm form, og jeg brukte her bare en av kakene. Vaniljekaken egner seg godt for nedfrysing (bare kakebunnen uten fyll).

225 g smør
600 g sukker
7 egg
4 ts vaniljesukker
400 g hvetemel
1/4 ts bakepulver
1/4 ts natron
250 g rømme

Pisk smør og sukker lyst og luftig. Pisk deretter inn ett og ett egg. Ha i resten av ingrediensene og rør godt. Stekes i 2 former på 20 cm ved 165 grader i en time.

Til denne kaka lagde jeg smilkrem, som er laget av kremfløte og smil-sjokolade.

Smilkrem:
6 dl kremfløte
4 ruller Smil-sjokolade

Varm opp fløten til den nærmer seg kokepunktet (må ikke koke). Ha i sjokoladen, og rør til alt er smeltet. Settes i kjøleskapet noen timer, eller natten over.
Pisk den avkjølte sjokoladefløten til krem, og den er klar til bruk.

Dette fylte jeg vaniljekaken med:
1 pk vaniljemousse fra Dr Oetker (pulveret mikses med 2,5 dl lettmelk)
2-3 dl ferdig vaniljekrem
friske jordbær

Del vaniljekaken i tre lag. Sett kakeringen rundt kakebunnen som støtte til fyllet. Ha litt vaniljekrem på bunnen, legg over oppskjærte jordbær, og deretter halvparten av vaniljemoussen. Legg på et nytt lag med vaniljekake, og gjenta fyllet. Lag tre legges over som "lokk". Sett kaka kjølig i ca en time, til moussen får stivnet skikkelig. I mellomtiden pisker du opp kremen som har stått til avkjøling i kjøleskapet natten over.

Løft bort kakeringen, og skjær bort overflødig fyll som har lagt seg rundt kaka. Dekk kaka med et lag smilkrem, og ha resten av kremen i en sprøytepose. Så er det bare å sprøyte på etter eget ønske. Jeg brukte her tip 2D fra Wilton og lagde mange roser på toppen, som vist på bildet under. Et lite jordbær på toppen passer fint å sette oppå en rose som ikke ble så fin, så er feilen rettet opp...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar