Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

fredag 17. juni 2011

Langpannekake trenger ikke være kjedelig


En standard langpannekake kan med enkle grep gjøres litt mer fristende. Har en egen hjerteutstikker, som lager søte kakestykker. Blir så og si ikke noe svinn av denne utstikkeren heller, i forhold til om en feks stikker ut med pepperkakeformer.


Min hjerteutstikker fra Wilton



Her har jeg gjort en sjokolade-langpannekake (oppskrift under) litt mer fristende ved bruk av utstikkeren min. Har toppet med litt frisk ostekrem.

Deler oppskrift på en utrolig saftig og god langpannekake, som er like saftig etter en uke...hvis det fortsatt er noe igjen da;) Fikk oppskriften for noen år tilbake av en tidligere kollega, og den har blitt flittig brukt.


Sjokoladekake
400 gr margarin
4,5 dl vann
8 spiseskjeer kakao

Disse tre tingene kokes opp og avkjøles litt.
Så blander du det med dette, med sleiv for hånd:

9 dl sukker
1 beger lettrømme
4 egg
9 dl hvetemel
2 ts natron
1 ts salt

Stekes midt i ovnen i stor bakepapirkledd langpanne,180-200 grader i ca 25-30 min

Glasur (lages mens kaka steker)
100 gr smeltet margarin
350 gr melis
4 spiseskjeer kakao
2 ts vaniljesukker
6 spiseskjeer melk

Ingrediensene gis et lite oppkok.
Stikk kaka med gaffel med en gang den er tatt ut av ovnen, og smør på glasuren med en gang.
La kaka stå i formen mens den avkjøles. Kaka blir nokså hullete etter at glasuren har trukket nedi, så¨da kan eventuelt ny glasur legges over. Jeg pleier da lage en ny porsjon av samme glasur som allerede er på, men også andre glasurer/kremer kan brukes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar