Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

søndag 21. august 2011

Sjokoladepai med vaniljekrem og frukt


For noen år tilbake testet jeg ut en oppskrift på sjokoladepai basert på havregryn og Nesquick-pulver. Den falt veldig godt i smak! Lenge siden jeg hadde smakt den nå, men den var fortsatt like god da jeg lagde den da vi her om dagen hadde gjester... Den blir både sprø og seig samtidig, og havregryn som er stekt med Nesquick gir en veldig god smak. Deler her oppskriften, og viser litt bilder av fremgangsmåten.


Til selve "paiskallet" trengs:
150g marg
4,5 dl havregryn
0,75 dl sukker
4 ss Nesquick

Alt dette smuldres sammen for hånd. Trykk massen ut i en paiform med løs bunn, eventuelt en springform. Stekes nederst i ovnen på 225 grader i ca 10-12 minutter. Den er ferdig stekt når den bobler i hele overflaten. Så fort den tas ut av ovnen, må den formes til et paiskall. Bruk baksiden på en spiseskje, og trykk massen opp etter kantene på paiforma. La den avkjøles og stivne i forma til den er litt lunken. Flytt den så forsiktig over på et fat. Dette må gjøres før den blir helt kald, ellers vil den sette seg helt fast i forma.


Til fyll trengs:
3 dl kremfløte
0,5 l vaniljekrem
valgfri frukt og eventuelt litt sjokolade

Stivpisk kremfløten, og rør inn vaniljekremen. Bre dette utover paiskallet, og ha på ønsket frukt. Personlig synes jeg hermetisk fersken, blå druer og kiwi er godt på, også blir det flotte farger sammen. Dryss gjerne over litt hakket sjokolade, jeg har her brukt ferdighakket Daim-strøssel.

Denne paibunnen kan også brukes til å fylles med andre varianter av fyll. Egner seg godt feks til sjokolademousse, servert med en frisk bærsaus eller vaniljesaus til...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar