Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

fredag 4. oktober 2013

Glutenfri vaniljekake

Her har jeg prøvd meg på glutenfri bakst. Vaniljekaka som jeg har laget mange ganger tidligere, måtte nå være glutenfri. Jeg erstattet hvetemelet med glutenfritt mel (som på bildet under), og resultatet ble egentlig helt likt som om det skulle vært brukt vanlig hvetemel.
Vaniljekake (til stor rund form)
225 g smør
600 g sukker
7 egg
4 ts vaniljesukker
400 g glutenfri fin kakemiks
1/4 ts bakepulver
1/4 ts natron
250 g rømme

Pisk smør og sukker lyst og luftig. Pisk deretter inn ett og ett egg. Ha i resten av ingrediensene og rør godt. Stekes i rund form på 28 cm ved 165 grader i ca 70 minutter. Det kan være lurt å legge et stekepapir over kaka mot slutten av steketiden. Avkjøles. Egner seg godt for nedfrysing.

Denne kaka egner seg som kakebunn til flere typer fyll og kremer. Jeg valgte å dele den i tre lag, fylle den, og til slutt dekke den med Smil-krem:

Fyllet fordeles mellom lagene:
2 pk vaniljemousse fra Dr Oetker
0,5 liter ferdig Piano vaniljekrem
jordbær

Smilkrem:
7,5 dl kremfløte
4 ruller Smil-sjokolade
Varm opp fløten til den nærmer seg kokepunktet (må ikke koke). Ha i sjokoladen, og rør til alt er smeltet. Settes i kjøleskapet noen timer, eller natten over.

Pisk den avkjølte sjokoladefløten til krem, og den er klar til bruk.

Jeg smurte et tynt lag over hele kaka, og sprøytet deretter roser med tip 2D fra Wilton som pynt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar