Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

mandag 15. september 2014

Enkel blåbær-smuldrepai


Jeg er så heldig å få levert mange liter nyplukka blåbær hver sommer, og da lages det blåbærpai. Dette er en veldig lettvinn variant som serveres varm eller lunka med is, krem eller vaniljesaus.

1 liter blåbær (frosne eller ferske)
300 g margarin
6 dl havregryn
3 dl sukker
3 dl hvetemel
Fordel blåbærene i en ildfast form (størrelse som en standard lasagneform). Bland sammen alt det tørre i en stor bolle, og ha i smeltet margarin. Smuldre dette jevnt sammen, og fordel som et lokk over blåbærene. Det ser ut som om ser er altfor mye "deig" over, men det synker sammen under steking.
 Stekes ved 200 grader i sa 25 minutter, til den har fått en gylden skorpe. La den avkjøle litt før servering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar