Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

lørdag 28. september 2013

Melkebakels


Her er det melkebakels som er blitt testet ut. Egentlig lettvint å lage, og de ble saftige. Kan spises som de er, eller de kan fylles feks med krem eller mousse. Inneholder ikke sukker.

2,5 dl melk
125 g smør
125 g hvetemel
4 egg

Kok opp melk og smør. Trekk gryta bort fra plata og ha i melet. Rør til deigen "slipper" gryta, som på bildet under.
Avkjøl deigen i noen få minutter, og rør deretter inn ett og ett egg. Deigen blir da som en tykk grøt, som på bildet under. Den skal ikke bli så tynn at den flyter utover. Derfor kan det være lurt å ta i litt om gangen av det siste egget, i tilfelle alt ikke trengs å brukes.
Ha deigen i en sprøytepose med stor stjernetip, og sprøyt ut ca 20 stjerner på et bakepapir. Kan evt også bare legge de ut med to skjeer i topper jevnt fordelt på bakepapiret.
Stekes midt i ovnen ved 200 grader i ca 20 minutter. Avkjøles på rist.
Her har jeg drysset på Sukrinmelis på den ene som dekor. Den andre har Sukrin glasur, altså vann og Sukrinmelis, blandet som en vanlig melisglasur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar