Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

lørdag 3. desember 2011

Når en pepperkakebaker....


...baker pepperkakekaker...


Idag lukter det pepperkaker over hele huset etter at 2 kg pepperkakedeig har blitt kjevlet, stukket ut figurer i og stekt. Jobben tok 2 1/2 time, og ble utført av husets pepperkakebaker på 5 1/2 år. Det vil si, hun hadde hjelp av lillesøster og storebror de første 20 minuttene, men der tok tålmodigheten deres slutt.


Legger her ut oppskrift på pepperkaker, denne er hentet fra vg.no. Har ikke testet ut denne oppskriften, siden vi jukset og kjøpte ferdig deig på IKEA.

Ingredienser
500 g smør
3 dl lys sirup
6 dl sukker
3 dl fløte
ca. 20 dl hvetemel
1 1/2 ts malt nellik
1 1/2 ts malt pepper
1 1/2 ts malt ingefær
5 ts kanel
3 ts bakepulver
Mel til baking

Fremgangsmåte
Bland sirup, sukker og smør i en kjele. Varm opp til sukkeret er smeltet. Trekk kasserollen til side og avkjøl blandingen. Rør inn fløten. Tilsett mel og krydder og bland det hele godt. Deigen må være ganske fast for ikke å flyte ut under steking. Dekk deigen godt til og la den stå kjølig til neste dag. Kna deigen godt, kjevl ut og lag figurer. Stek pepperkakene ved 180 grader i 8-10 minutter. Avkjøl på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar