Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

tirsdag 26. april 2016

Frost kake

Har her bakt bursdagskake til en 4-åring.  Det er en sjokoladekake med smørkrem, trukket i marsmallowsfondant.


Sjokoladekake:
 400 g smør
4,5 dl vann
6 ss kakao
9 dl sukker
3 dl lettrømme
4 egg
1 ts salt
6 ts bakepulver
9 dl hvetemel

 Kok opp vann, smør og kakao. Avkjøl noen minutter. Bland deretter resten av ingrediensene i røra i denne rekkefølgen: sukker, rømme, egg, og til slutt resten av det tørre. Blandes til en jevn røre for hånd. Stekes i lita bakepapirkledd langpanne på 200 grader i ca 35-40 minutter.

I mens kaken steker, gjør du klar glasuren:

100 g smør
6 ss melk
4 ss kakao
1 ts vaniljesukker
350 g melis

Alle ingrediensene kokes opp i en tykkbunnet kjele. Når kaka tas ut av ovnen, prikkes den med en gaffel, slik at den blir hullete. Hell over den varme glasuren. Den vil da legge seg som et tynt lag over kaka, mens mesteparten trekker ned i kaka og gjør den ekstra saftig. La kaka stå på kjøkkenbenken til neste dag for å trekke seg skikkelig saftig.

Neste dag: Hvelv kaka på et fat, med glasuren ned. Smør et lag smørkrem over kaka, jeg brukte denne oppskriften på smørkrem:

200 g margarin
600 g melis
3 ss kakao
3 ts vaniljesukker
6 ss kaffe

Bland alt godt med kjøkkenmaskin, til du får en jevn og luftig smørkrem. Dekk kaka med kremen, og legg over et lokk av marsmallowsfondant  (mmf). Jeg brukte 1,5 porsjon mmf, som jeg farget med Wilton "cornflower blue". For ytterligere forklaring på hvordan slott lages, se link om prinsesseslott trinn-for-trinn. Det er samme prinsippet, bare at her har jeg brukt blåfarger og utstikkere til snøkrystaller.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar