Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

lørdag 16. november 2013

Glutenfri sjokoladekake


Her har jeg nok en gang bakt en glutenfri sjokoladekake. Denne kaka er veldig enkel å lage, og det er alltid denne sjokoladekaka jeg baker når jeg skal lage glutenfri sjokoladekake. Saftig og god, og veldig holdbar. Bør lages et par dager før den skal serveres.

 400 gr margarin
4,5 dl vann
8 spiseskjeer kakao

Disse tre tingene kokes opp og avkjøles litt.

 Så blander du det med dette:

9 dl sukker
1 beger lettrømme
4 egg
9 dl Toro glutenfri lys melblanding
2 ts natron
1 ts salt

Stekes i stor langpanne ved 180-200 grader i ca 20-25 min

Glasur (denne lages 2 ganger)
100 gr smeltet margarin
350 gr melis
4 spiseskjeer kakao
2 ts vaniljesukker
6 spiseskjeer melk

Alt gis et lite oppkok, og glasuren må være klar når kaka tas ut av ovnen.

Stikk kaka med gaffel med en gang den er tatt ut av ovnen, og smør på glasuren med en gang.
La kaka stå i formen mens den avkjøles. Kaka blir litt "hullete" når kremen renner nedi kaka, så jeg pleier å lage et nytt lag med krem å ha over i tillegg når kaka er avkjølt. Pynt med ønsket kakestrøssel, men husk at også det må være glutenfritt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar