Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

fredag 18. oktober 2013

Vaniljemuffins med kremostfrosting uten fruktose


 

Her har jeg testet ut en kakemix som er fruktosefri (se bildet over), og laget den som muffins. Kakemixen gav 20 muffins. Den er kjøpt på helsekostbutikk. Jeg fulgte anvisningen på pakken som til vanlig rund kake, men fordelte røra i 20 muffinsformer. Stekte de i 13 minutter ved 200 grader.
Til krem lagde jeg en kremost-frosting, som jeg mange ganger tidligere har laget i "vanlig variant" med melis. Endret litt på oppskriften, og mengden holdt akkurat til 20 muffins.
 
Kremostfrosting med Splenda:
60 g smør
125 g Tine Kremost naturell
3,5 dl Splenda
1,5 dl potetmel
1 ss melk
5 dråper vaniljeessens
 
Pisk alt sammen med maskin til en luftig krem. Has over de avkjølte muffinsene. Jeg pyntet med sukkerfrie geletopper, som også kjøpes på helsekost.
Neste gang jeg skal lage denne kremen, vil jeg nok erstatte store deler av potetmelet med Splenda og litt druesukker. Synes selv jeg kjente "mel-smak" i kremen, selv om han som skulle ha de var fornøyd.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar