Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

lørdag 29. juni 2013

Prinsessa på erta

 
Har et fadderbarn som skulle velge seg en kake til bursdagen, og hun valgte "prinsessa-på-erta-kake" i rosa og lilla. Inni var det sjokoladekake:
 
400 g smør
4,5 dl vann
6 ss kakao
9 dl sukker
3 dl lettrømme
4 egg
1 ts salt
6 ts bakepulver
9 dl hvetemel

Smelt smøret i en stor gryte. Ha i vannet og kakaoen, ta gryta bort fra komfyren, og rør til kakaoen er oppløst. Bland deretter resten av ingrediensene i røra i denne rekkefølgen: sukker, rømme, egg, salt, bakepulver og mel. Blandes til en jevn røre for hånd. Stekes i lita bakepapirkledd langpanne på 200 grader i ca 40 minutter.
 
Inni og rundt kaka brukte jeg smørkrem med melkesjokolade (trykk her for oppskrift)
 
 Del kaka i to på langs, ha sjokoladekrem på ene laget, og legg det andre over.
Dekk kaka med sjokoladekrem 
Kaka trekkes i rosa marsmallowsfondant 
Strek opp madrasslagene. Her kan enten et pizzahjul (forsiktig!) brukes til å markere skillene på madrassene, eller en lang linjal kan dyttes forsiktig inn for å lage et spor. Jeg har et lite skjæreverktøy beregnet for akkurat dette, som jeg brukte.
En ert hører også med... 
En Barbiedukke måtte bli prinsesse. Kledde den i plasfolie. 
Til dyna brukte jeg også marsmallowsfondant. Brukte en mønsterkjevle som pyntet dyna litt. 
Så er det bare å legge prinsessa og sengetøyet på toppen, og kaka er klar.

2 kommentarer:

  1. Hvordan får du Marsmellowen rosa. Bruker du konditorfarge

    SvarSlett
  2. Bruker konsentrert farge fra Wilton, kan kjøpes hos Jernia, cacas.no, kakeboksen.no etc. Kan også bruke konditorfarge, men da må du ha ganske mye i.

    SvarSlett