Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

søndag 10. juni 2012

Hot Wheels kake

Her om dagen var det en Hot Wheels kake som stod på programmet. Fikk tatt litt bilder underveis, så viser her hvordan den lages.

Kaka skulle være til en barnebursdag, så da ble det naturlig nok en sjokoladekake. Lagde en sjokoladekake i en liten langpanne, som jeg skar til som på bildet over. Her er oppskriften på sjokoladekaka.

Kakedelene stables, og "limes" sammen med smørkrem. Skjær også noen fordypninger der veien skal gå hvis ønskelig. Pass på at du plasserer kakedelene slik at du får en rett "vegg" foran.

Hele kaka dekkes med sjokoladesmørkrem, før den dekkes av et lokk av grønn marsmallowsfondant.
Renskjær rundt kantene med et pizzahjul. Det gjør ikke noe om kaka blir litt bulkete, eller fondanten blir krøllet. Eneste som er viktig her er som tidligere nevnt, at "veggen" foran er helt rett .

Skjær til ruter i svart og hvit fondant, som limes på "veggen" med spiselig lim. Lim også på navn på bursdagsbarnet hvis ønskelig. Jeg har her brukt bokstavutstikkersettet (clicstix) fra kakeboksen.no som er med ejektor. Kjevle også ut en lang vei, som limes i ønsklig trase rundt på kaka.

På toppen av kaka, som skal være mål, satte jeg to lysfontener på hver sin side. Brukte noen Hot Wheels biler til pyntingen også. Stein er laget av brun fondant. Gress er laget av grønn fondant som er presset ut gjennom en hvitløkspresse. Noen flammer gir også litt farge til kaka, og er stukket ut i rød og oransje fondant med bladutstikkersett. Verre var det ikke, det er bare å prøve seg frem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar