Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 28. juli 2011

Kjært barn har mange navn


Melkekake, hvetekake, julekake, julebrød...for meg heter det kveitestomp.

Er vokst opp med den type bakst, men aldri laget det selv - ikke før idag. Oppskriften var en telefon unna, og ingrediensene er jo stort sett det alle har i skapet, så da ble det kveitestomp som strandmat på oss i dag.

Disse kakene ble ofte laget i bakerovn tidligere, men går også utmerket å lage i vanlig stekeovn.

Denne oppskriften gir 6 stk
1 liter melk
2 kopper sukker
150 g smør
1 pk rosiner
-Disse ingrediensene kokes opp og avkjøles til 37 grader.
2 sammenpiskede egg
2 pk gjær
1,5 kg hvetemel
-Blandes i væsken

La deigen heve i 1 time. Del deigen i 6, og rull ut til store runde kaker. Det er plass til tre kaker på ett stekebrett. Etterhev i 40 minutter og pensle med egg. Stekes på 180 grader i ca 20 minutter.

Smaker godt som de er, men enda bedre med et lag smør og enten litt sukker, ost eller syltetøy.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar