Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

tirsdag 14. april 2015

Perlekant til kake

 
Her har jeg prøvd ut en ny silikonform til å lage perlebord rundt en kake med. Den var veldig enkel å bruke, og det gikk kjapt å lage perleborden. Perleborden sklir lett ut av forma, og henger ikke fast.  
Dette er formen jeg brukte, som jeg har fått fra kakedilla.no.
Trill ut en pølse av fondant, marsipan eller ønsket masse. Jeg brukte ferdigkjøpt sukkerpasta fra dr.Oetker denne gangen.
Trykk sukkerpastaen nedi forma.
Dytt den godt nedi slik at hele forma blir dekket.
Skjær bort overflødig sukkerpasta. Bruk noe som er helt rett, for eksempel en deigskrape, en linjal, en spatel etc. Jeg brukte tuppen av en ostehøvel å skjære vekk med, siden min ostehøvel er helt rett øverst og var lett tilgjengelig da.
Bøy formen på langs med perleborden, for å få den til å løsne litt.
Hjelp perlene forsiktig ut av forma mens den fortsatt er bøyd på langs.
Så er det bare å gjenta prosessen. Det går fort å lage mange perler.
Her har jeg lagt en bord rundt kanten på en marsipankake.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar