Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

onsdag 21. januar 2015

Primula-blomster trinn for trinn

Her har jeg laget enda flere blomster, dette skal være primulablomster. De blomstene finnes i uttallige farger, jeg valgte lilla og hvite. Settes i små klynger på ei kake, eller enkeltvis på cupcakes.
Har brukt dette utstikkersettet jeg fikk fra kakedilla.no. Veldig lett å få til å lage fine blomster av dette, både for barn og voksne.
Farg sukkerpasta i ønsket farge, og kjevle 2-3 mm tykk. Stikk ut små blomster. Legg en av blomstene i silikonformen.....
....og legg den andre delen av forma forsiktig over. Kun et svakt trykk er nok for at blomsten får riktig fasong og mønster.
 Ta den forsiktig ut av forma, og legg til tørk, for eksempel i en tom eggekartong.
Når blomsten har tørket litt i ønsket fasong, limes en liten gul perle i midten.


Alternativ 2, uten perle i midten
Legg en liten kule av gulfarget sukkerpasta i midten av forma. Husk å bruke nok tørr melis, slik at den er lett å få løs igjen. 
Legg en hvit blomst over den gule kulen.
Legg den andre delen av forma over blomsten, og gi den et lett trykk.
Ta blomsten forsiktig ut av forma. Den er nå helt ferdig med en gang, trenger ikke perle i midten.
Legg også disse blomstene til tørk i en tom eggekartong, slik at de tørker i ønsket fasong.
Ferdige blomster klare til bruk - tørket er de holdbare i månedsvis så lenge de oppbevares tørt og mørkt.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar