Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

søndag 27. oktober 2013

Sarah Bernard uten fruktose


Har her prøvd å endre litt på min vanlige Sarah Bernard-oppskrift, for å få de fruktosefrie. Etter litt prøving og feiling, kom jeg frem til dette resultatet:

Bunner:
180 g malte mandler
150 g druesukker
2 eggehviter
 
Alt blandes sammen for hånd til en jevn deig. Formes som pletter, og settes på bakepapir. Gir ca 20 stk. Stekes ved 175 grader i 12-14 minutter. Avkjøles på rist. 
Krem:
150 g smør
2 dl Splenda
80 g druesukker
2 eggeplommer
1,5 ss kakao
1 ss sterk kaffe
noen dråper vaniljeessens (skal erstatte 1 ts vaniljesukker)
 
Alt blandes sammen med kjøkkenmaskin til en jevn krem. Sprøytes på de avkjølte bunnene. Settes deretter i fryseren mens glasuren gjøres klar.
 
NB! Da jeg lagde denne kremen, ble det veldig rikelig med krem. Jeg endte med å lage enda en porsjon bunner, og fikk nok til hele 40 kaker med denne kremmengden. Så da er det enten å doble oppskriften på bunnene, eller å halvere oppskriften på kremen.
Glasur:
100 g sukkerfri sjokolade
1-2 ss Delfiafett
 Smeltes sammen over vannbad. Dypp deretter en og en kake i sjokoladen, og sett til avkjøling så sjokoladen stivner.
 
Kakene er fine å fryse, og tiner raskt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar