Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 20. september 2012

Sjokoladefrosting med kokesjokolade


Her er oppskriften på en god sjokoladefrosting til muffins. Den er basert på kokesjokolade, og derfor ikke så søt. Men det går sikkert helt fint å bytte kokesjokoladen med vanlig melksjokolade eller hvit sjokolade for de som heller liker det. Oppskriften holder til ca 30 muffins.

200 g romtemperert smør
1 ss melk
150 g kokesjokolade
1 ts vaniljesukker
2,5 dl melis

Start med å smelte sjokoladen over vannbad. La den avkjøle til den er nærmest romtemperert, men ikke så lenge at den begynner å stivne. Pisk smøret sammen med melka. Ha deretter i sjokoladen og pisk kraftig. Til slutt piskes melis og vaniljesukker inn i sjokoladkremen til den blir luftig.

På bildet har jeg brukt tip 2D fra Wilton for å lage en cupcakerose. Frostingen passer også fint både som fyll og til å dekke sjokoladekaker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar