Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 14. juni 2012

Cakepops


Cakepops er rett og slett kake på pinne. Her har jeg laget av en vaniljekake, men vanligst er det nok å lage av sjokoladekake.

Ta en kake og smuldre opp i smuler. Hvis du ikke vil bake selv, går det her utmerket å bruke er vanlig formkake fra dagligvarebutikken. Tilsett litt smørkrem, og bland godt sammen. Jeg brukte 2-3 ss sjokoladesmørkrem til en halv kake. Det er ikke så mye krem som skal til, bare nok til at massen blir litt klebrig og holder formen når du ruller ut en kule. Det går også fint å bare bruke smeltet sjokolade istedetfor smørkrem. Smeltet melkesjokolade eller smeltet Toblerone er godt. Legg kulene i fryseren ca 15 minutter, mens du gjør klar glasuren.

Til disse brukte jeg smeltet kokesjokolade tilsatt litt smør. Dypp en kakepinne i sjokolade, og stikk den deretter fast i cakepopsen, sjokoladen "limer" pinnen fast i kaka. Hvis du ikke får tak i kakepinner, kan du bruke vanlige grillpinner i tre. Dypp deretter i sjokolade, og dryss på ønsket pynt. Settes litt spredt utover i feks et glass til sjokoladen har stivnet.

På bildet under er de ferdige cakepopsene. Oppbevares i kjøleskap, og holder seg like gode der i noen dager.



2 kommentarer:

  1. Hei:) så flott blogg! Du kan virkelig dette med kaker. Får Såååå lyst til å smake når jeg leser her inne:) hvor har du forresten kjøpt stanseren med sommerfugl?

    SvarSlett
  2. Hei! Har bestilt fra USA, men Jernia-forretninger, cacas.no og kakeboksen.no vet jeg også har de. Kommer i sett med tre ulike størrelser.

    SvarSlett