Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 8. mars 2012

Oreo iskake



Oreokjeks er min yndlingskjeks til baking, og det finnes utrolig mange oppskrifter som inneholder akkurat den kjekstypen. Her er en Oreo iskake jeg laget etter oppskrift hentet fra detsoteliv.no.

Bunn:
20 stk Oreokjeks
50 g smør

Knuses fint i foodprocesssor sammen med smør. Trykkes ut i bunnen av 24 cm springform. Settes i kjøleskapet.

Is:
4 eggeplommer
100 g sukker
3 dl kremfløte
1 vaniljestang
6 stk hakkete/knuste Oreokjeks

6 stk hakkete/knuste Oreokjeks til pynt

Pisk eggeplommer og sukker luftig. Rør frøene fra vaniljestangen inn i eggedosisen. Pisk kremfløten til luftig krem, og vend i eggemassen. Hell halvparten av isblandingen i formen. Ha i de hakkede kjeksene, og hell over resten av isblandingen. Pynt med resten av de knuste kjeksene. Sett formen i fryseren til isen har stivnet.

Ta kaken ut fra fryseren ca 30 minutter før servering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar