Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

torsdag 1. desember 2011

Sarah Bernard


I dag har jeg begynt på julebaksten. Det ble i første omgang Sarah Bernard, som jeg bare må ha i fryseren til hver jul. Det er søte små porsjonskaker, laget av en seig mandelbunn, litt sjokoladekrem og som til slutt er dyppet i smeltet sjokolade. Deler her oppskriften på en av mine favoritt-småkaker.


Sarah Bernard (ca 25 stk)
Bunn:
180 g malte mandler
180 g melis
1-2 eggehvite

Alt blandes sammen . Formes til små pletter på brett. Stekes gyldne, 175 grader midt i ovnen i ca 10-12 minutter. Avkjøles på rist.

Fyll:
100 g smør
180 g melis
2 eggeplommer
1 1/2 ss kakao
1 ts vaniljesukker
1 ss sterk kaffe

Alt blandes sammen med maskin til en jevn krem, og legges i en topp oppå hver mandelbunn. Jeg har brukt sprøytepose, og sprøytet på kremen. Det er raskere enn å stå med skje eller kniv, også blir jo kakene mye søtere... Det kan nå være lurt å sette kakene i fryseboksen etpar timer før glasuren tas på. Da stivner glasuren mye raskere, og det blir mindre søl.

Glasur:
150 g kokesjokolade
2 ss kokosfett

Smeltes over vannbad. Dypp kakene i sjokoladen. Nyt!

Kakene oppbevares i fryseboksen. Tiner på ca 15 minutter i romtemperatur. Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar