Velkommen til min kake-blogg

Dette er en side for de kake- og bakeinteresserte. Her legger jeg ut bilder, oppskrifter og fremgangsmåter på det jeg måtte lage av kaker, desserter, kakepynt og annet bakverk. Legger også ut litt "trinn-for-trinn"-beskrivelser.

Denne siden er ment som en informasjon- og inspirasjonsside for de bakelystne. Jeg driver ikke noe hjemmebakeri, bakingen er for meg kun hobby til eget og kjentes bruk. Det betyr at jeg derfor ikke tar på meg bakeoppdrag...

lørdag 18. mai 2013

Karamellcupcakes

Ny bakebok, betyr mer å bake. Her er en oppskrift hentet fra boka "Cupcakes - livet er bedre med en cupcake". Første cupcake ut ble de med karamellsmak. Egentlig litt rart å kalle dette for cupcake når den ikke er overlesset med krem eller annen topping, men det var da det den het.

Oppskriften gir 10 cupcakes av standard størrelse:

115 g vaniljekarameller, skåret i små biter
1 ss melk
85 g mykt smør eller margarin
40 g lysebrunt sukker
1 stort egg, sammenvispet
100 g hvetemel
1 ts bakepulver

I tillegg skulle det i 25 g rosiner, men det erstattet jeg heller av enda mer karameller. Skulle egentlig være "Karamell- og rosincupcakes", men valgte å lage de med bare karamell. Dessuten hadde jeg bare karameller med litt sjokolade på, men det så jeg ikke akkurat på som et problem...

Smelt halvparten av karamellen sammen med melken, over vannbad, og avkjøl ca 10 minutter.
Pisk smør og sukker lyst og luftig.
Bland gradvis i egget.
Sikt i mel og bakepulver.
Rør inn den flytende karamellblandingen

Fordel røren i 10 former, dryss over siste rest av karameller, og stek ved 190 grader i ca 15 minutter. Avkjøles.

Vi spiste disse cupcakene når de var helt avkjølte, og de falt veldig godt i smak. En annen gang vil jeg prøve å steke blandingen i rund form som en kake, og servere varm med litt is til, evt lunka med litt krem.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar